VR:n uusi GSM-R-radioverkko RaiLi käyttöön!
VR:n uusi GSM-R-radioverkko RaiLi käyttöön!
VR on ottanut virallisesti käyttöön junien uuden viestintäjärjestelmän, GSM-R-pohjaisen RaiLi:n 12.12.2010.
Vanhan VHF-linjaradion simplexliikenne on käytössä toistaiseksi, joillakin asemilla esimerkiksi Helsingissä on asialle omistettuja UHF-saattoradioita, sekä kaluston sisäinen puhelinverkko.
Vanhat linjaverkon tukiasemat ovat vielä toiminnassa, osa on purettu paikoista joissa niille ei riitä virtaa tai tilaa uuden RaiLin tukiaseman rinnalla. Vanhoja tukiasemia karsitaan ajan kanssa, työlle ei ole vielä mitään selvää aikataulua. Trafi kustantaa kuitenkin vain yhden verkon, eli linjaradio siirtyy VR:n harteille jos se sitä aikoo käyttää, laskennalliset kuukausikustannukset ovat noin 200 000€ eli purkutyöt suoritettaneen pikaisesti sen jälkeen kun GSM-R verkko on todistettu toimivaksi.
GSM-R-verkossa on vielä ongelmia, yhteys voi katketa ilman varoitusta. Siksi esim työntöliikettä ei saa ohjata raililla, eikä käyttää paikoissa missä kuuluvuuskartoitusta ei liikenneviraston toimesta ole tehty. (Työntöliike: liike missä sen veturin/junakaluston kuljettaja on jossain muualla kuin liikkumissuuntaan nähden keulalla, eli junaa työnnetään ja joku kertoo radiolla ohjeita, yleensä konduktööri, ratapihatyöntekijä tai vaihtotyönjohtaja). Työntöliikkeen ohjaamiseen tulevaisuudessa ei käytetä ryhmäpuhelua, vaan korotetun prioriteetin yksilöpuhelua. Viiveettömässä vaihtotyöryhmäpuhelussa ei ole tarpeeksi kapasiteettia. Lisäksi lisälaitetoimittajilla on toimitusvaikeuksia puhevarusteiden kanssa, joka omalta osaltaan lykkää uuden järjestelmän täysipainoista käyttöönottoa.
Normaalissa linjaliikenteessä(junaliikennöinti) raili toimii hyvin, vaihtotöissä se vielä ei täytä vaatimuksia.
Kuvia kaluston radioista, enimmäinen kaikissa paitsi SM5 ja SM6:
SM5 ja SM6 radio:
Jälkimmäinen laite piti tulla kaikkiin, mutta kilpailutuslainsäädäntö asetti omat esteensä sille.
Käyttäjän kommentteja: "Tuo jälkimmäinen eli Hörmann on kyl rok peli, tehty GSM-r käyttöön, erittäin yksinkertainen ja selkeä ja toimii. Toi käsikapula on hidas ja erittäin epästabiili. Näytön pitää olla iso kun sitä heiluvassa kalustossa tihrustat. Hörmann on tehty tuohon käyttöön ja sen kyllä huomaa, asiat on ajateltu oikein, ei järjettömyyksiä, yksinkertaista ja toimivaa"
Käsikapulan käyttö esim. vanhemmille kuskeille on ollu hankalaa, varsinkin sille osalle ketkä eivät ole opetelleet käyttämään edes normaalia kännykkää. VR:n järjestämä 7h koulutus ei ole aina meinannut riittää, lähtökohdat eri henkilöillä ovat niin erilaiset, myös käsikapulan pienet merkit näytöllä aiheuttavat omat hankaluutensa käytännössä.
OT: Venäläisten (junien kulunvalvonta) JKV eli KLUB-U saa tietonsa 160MHz:llä kiskoista reaaliajassa, plus sitten se Allegron katolla oleva lanka-antenni liittyy myös jotenkin siihen tietojen päivitykseen, sen radio-osasta ei löydy mitään suomalaisen ymmärrettäviä merkintöjä..
Liekö maailmassa toista ETR-yksikköä (pendoliinoa) missä on lanka-antenni katolla.. Kyse on kuitenkin maailman eniten myydystä junakalustosta. (ihme kyl vaikka luotettavuus on totaluokkaa... toim. huom.)
Lähteenä linjaradion rutinoihin kyllästynyt tyytyväinen RaiLi-käyttäjä.
Trafin RaiLi-sivut.
Edit: Linkki korjattu
Vanhan VHF-linjaradion simplexliikenne on käytössä toistaiseksi, joillakin asemilla esimerkiksi Helsingissä on asialle omistettuja UHF-saattoradioita, sekä kaluston sisäinen puhelinverkko.
Vanhat linjaverkon tukiasemat ovat vielä toiminnassa, osa on purettu paikoista joissa niille ei riitä virtaa tai tilaa uuden RaiLin tukiaseman rinnalla. Vanhoja tukiasemia karsitaan ajan kanssa, työlle ei ole vielä mitään selvää aikataulua. Trafi kustantaa kuitenkin vain yhden verkon, eli linjaradio siirtyy VR:n harteille jos se sitä aikoo käyttää, laskennalliset kuukausikustannukset ovat noin 200 000€ eli purkutyöt suoritettaneen pikaisesti sen jälkeen kun GSM-R verkko on todistettu toimivaksi.
GSM-R-verkossa on vielä ongelmia, yhteys voi katketa ilman varoitusta. Siksi esim työntöliikettä ei saa ohjata raililla, eikä käyttää paikoissa missä kuuluvuuskartoitusta ei liikenneviraston toimesta ole tehty. (Työntöliike: liike missä sen veturin/junakaluston kuljettaja on jossain muualla kuin liikkumissuuntaan nähden keulalla, eli junaa työnnetään ja joku kertoo radiolla ohjeita, yleensä konduktööri, ratapihatyöntekijä tai vaihtotyönjohtaja). Työntöliikkeen ohjaamiseen tulevaisuudessa ei käytetä ryhmäpuhelua, vaan korotetun prioriteetin yksilöpuhelua. Viiveettömässä vaihtotyöryhmäpuhelussa ei ole tarpeeksi kapasiteettia. Lisäksi lisälaitetoimittajilla on toimitusvaikeuksia puhevarusteiden kanssa, joka omalta osaltaan lykkää uuden järjestelmän täysipainoista käyttöönottoa.
Normaalissa linjaliikenteessä(junaliikennöinti) raili toimii hyvin, vaihtotöissä se vielä ei täytä vaatimuksia.
Kuvia kaluston radioista, enimmäinen kaikissa paitsi SM5 ja SM6:
SM5 ja SM6 radio:
Jälkimmäinen laite piti tulla kaikkiin, mutta kilpailutuslainsäädäntö asetti omat esteensä sille.
Käyttäjän kommentteja: "Tuo jälkimmäinen eli Hörmann on kyl rok peli, tehty GSM-r käyttöön, erittäin yksinkertainen ja selkeä ja toimii. Toi käsikapula on hidas ja erittäin epästabiili. Näytön pitää olla iso kun sitä heiluvassa kalustossa tihrustat. Hörmann on tehty tuohon käyttöön ja sen kyllä huomaa, asiat on ajateltu oikein, ei järjettömyyksiä, yksinkertaista ja toimivaa"
Käsikapulan käyttö esim. vanhemmille kuskeille on ollu hankalaa, varsinkin sille osalle ketkä eivät ole opetelleet käyttämään edes normaalia kännykkää. VR:n järjestämä 7h koulutus ei ole aina meinannut riittää, lähtökohdat eri henkilöillä ovat niin erilaiset, myös käsikapulan pienet merkit näytöllä aiheuttavat omat hankaluutensa käytännössä.
OT: Venäläisten (junien kulunvalvonta) JKV eli KLUB-U saa tietonsa 160MHz:llä kiskoista reaaliajassa, plus sitten se Allegron katolla oleva lanka-antenni liittyy myös jotenkin siihen tietojen päivitykseen, sen radio-osasta ei löydy mitään suomalaisen ymmärrettäviä merkintöjä..
Liekö maailmassa toista ETR-yksikköä (pendoliinoa) missä on lanka-antenni katolla.. Kyse on kuitenkin maailman eniten myydystä junakalustosta. (ihme kyl vaikka luotettavuus on totaluokkaa... toim. huom.)
Lähteenä linjaradion rutinoihin kyllästynyt tyytyväinen RaiLi-käyttäjä.
Trafin RaiLi-sivut.
Edit: Linkki korjattu
Aki
Ham: OH3JGV CB: Kajari
OH3ACA Hämeen radioharrastajat ry:n pj
Ham: OH3JGV CB: Kajari
OH3ACA Hämeen radioharrastajat ry:n pj
-
- Posts: 108
- Joined: 19.06.2011 14:49
- Kutsumerkki: OH2OP
Re: VR:n uusi GSM-R-radioverkko RaiLi käyttöön!
Jotenkin uskon, että tuota työntöliikennettä ei voitane valvoa hitaan nopeutensa ja ehkä jonkin paikantamisen epätarkkuuden vuoksi valvoa oikein muutoin kuin perinteisin menetelmin. Se, että raitiomatkapuhelin katkeilee, on mielenkiintoista.
Luulisi, että GSM-R:n DMO:n saa päälle niin kuin VIRVE:issäkin. http://www.etsi.org/technologies-cluste ... unications
Onko sitten tuo valittu Sagemin TETRA sellainen, että siinä ei oikein tuo ominaisuus toimi? Minusta se on uutinen, että GSM-R katkeilee. Ihme, ettei kukaan juttupalkkoiden metsästää Ilta-Sanomien tai Iltálehden liepeillä ole lööpittänyt.
Luulisi, että GSM-R:n DMO:n saa päälle niin kuin VIRVE:issäkin. http://www.etsi.org/technologies-cluste ... unications
Onko sitten tuo valittu Sagemin TETRA sellainen, että siinä ei oikein tuo ominaisuus toimi? Minusta se on uutinen, että GSM-R katkeilee. Ihme, ettei kukaan juttupalkkoiden metsästää Ilta-Sanomien tai Iltálehden liepeillä ole lööpittänyt.
-
- Posts: 108
- Joined: 19.06.2011 14:49
- Kutsumerkki: OH2OP
Re: VR:n uusi GSM-R-radioverkko RaiLi käyttöön!
Löytyi unkarilaisilta heimoveljiltä linkki VR Yhtymän uuteen puhelimeen.
http://www.sagemcom.hu/en/products/prof ... tigr-350-r
Ei ole DMO:a!
http://www.sagemcom.hu/en/products/prof ... tigr-350-r
Ei ole DMO:a!
Re: VR:n uusi GSM-R-radioverkko RaiLi käyttöön!
Kaksi vuotta vanha juttu, verkko oli juuri käyttöönotettu ja mikäpä tänäpäivänä olisi valmista kun se luovutetaan asiakkaalle? Tämän päivän tilanteesta voisikin joku kirjoittaa jolla on tietoa aiheesta.Salpakangas wrote:Minusta se on uutinen, että GSM-R katkeilee. Ihme, ettei kukaan juttupalkkoiden metsästää Ilta-Sanomien tai Iltálehden liepeillä ole lööpittänyt.
Aki
Ham: OH3JGV CB: Kajari
OH3ACA Hämeen radioharrastajat ry:n pj
Ham: OH3JGV CB: Kajari
OH3ACA Hämeen radioharrastajat ry:n pj
-
- Posts: 108
- Joined: 19.06.2011 14:49
- Kutsumerkki: OH2OP
Re: VR:n uusi GSM-R-radioverkko RaiLi käyttöön!
Korjaavaa uutista siitä, ettei GSM-R enää katkeile, ei ole tullut. Jos GSM-R edelleen katkeilee, on kysymyksess varmaan VR Yhtymän liikesalaisuus, jota ei tarvitse edelleen korostaa.
Järjestelmää on vaikea kommentoida, koska siihen liittyy myös se, miten paljo tukiasemiin "hukataan" ylimääräisiä varoja varmuuden varmistamiseksi.
Oliko niin, että työntöajossa joskus Pasilasta on karannut vaunu ja mennyt Helsingin rautatieaseman seinään?
Järjestelmää on vaikea kommentoida, koska siihen liittyy myös se, miten paljo tukiasemiin "hukataan" ylimääräisiä varoja varmuuden varmistamiseksi.
Oliko niin, että työntöajossa joskus Pasilasta on karannut vaunu ja mennyt Helsingin rautatieaseman seinään?
Re: VR:n uusi GSM-R-radioverkko RaiLi käyttöön!
Niin, tuo kirjoittamani artikkeli ei ole mikään "uutinen" vaan sen hetken tilanne. Se ei siis ole lainaus mistään Hesarista tms. Google varmasti löytää tuosta karanneesta vaunusta lisätietoa, ja se tapahtui Helsingin rautatieasemalla. Lehdethän siitä kirjoittelivat innokkaasti.
Aki
Ham: OH3JGV CB: Kajari
OH3ACA Hämeen radioharrastajat ry:n pj
Ham: OH3JGV CB: Kajari
OH3ACA Hämeen radioharrastajat ry:n pj
-
- Posts: 108
- Joined: 19.06.2011 14:49
- Kutsumerkki: OH2OP
Re: VR:n uusi GSM-R-radioverkko RaiLi käyttöön!
Mikä on "tämän hetken" tilanne nyt?
Re: VR:n uusi GSM-R-radioverkko RaiLi käyttöön!
Railia uhkaa jo lyhyen käytössäolojakson jälkeen jopa koko hankkeen kuoppaaminen. Syynä on 900MHz 3G- ja GSM-verkoista tulevat matkapuhelintukiasemien voimakkaat lähetteet jotka häiritsevät RaiLin toimintaa.
Turun Sanomat kirjottaa:
"(Matka)puhelinten käyttö aiheuttaa häiriöitä junaliikenteessä käytettävään gsm-r-verkkoon....
...Tutkittavana on myös vaihtoehto, jossa Liikennevirasto ja VR ryhtyisivät käyttämään gsm-r-verkon sijasta viranomaisverkko Virveä. Yksi ratkaisu häiriöiden poistamiseksi saattaisi olla junaradioihin asennettavat suodattimet tai vaimentimet "
Turun Sanomat kirjottaa:
"(Matka)puhelinten käyttö aiheuttaa häiriöitä junaliikenteessä käytettävään gsm-r-verkkoon....
...Tutkittavana on myös vaihtoehto, jossa Liikennevirasto ja VR ryhtyisivät käyttämään gsm-r-verkon sijasta viranomaisverkko Virveä. Yksi ratkaisu häiriöiden poistamiseksi saattaisi olla junaradioihin asennettavat suodattimet tai vaimentimet "
Aki
Ham: OH3JGV CB: Kajari
OH3ACA Hämeen radioharrastajat ry:n pj
Ham: OH3JGV CB: Kajari
OH3ACA Hämeen radioharrastajat ry:n pj
Re: VR:n uusi GSM-R-radioverkko RaiLi käyttöön!
Viestintävirasto ohjaa radiotaajuuksien käyttöä Suomessa. Taajuuksien käytön suunnittelulla pyritään varmistamaan, että radiojärjestelmille on osoitettavissa riittävästi käyttökelpoisia, mahdollisimman häiriöttömiä radiotaajuuksia.
Lähde: https://www.viestintavirasto.fi/taajuudet.html
Lähde: https://www.viestintavirasto.fi/taajuudet.html
Re: VR:n uusi GSM-R-radioverkko RaiLi käyttöön!
Näin GSM-R ohjaamopäätelaitteen ensimmäisen VR:llä tehdyn proton v. 2008. Harmi ettei tullut otettua kuvaa, mutta se oli pelkkä vanerilevy johon oli sovitettu jonkinlainen autosarja. Idea oli se, että kuljettaja tullessaan ohjaamoon laittaa kantamansa käsikapulan "autotelineeseen". Siis siinä oli mikki, kaiutin ym. Tämä oli siis tarkoitettu sr1 sekä sm1-2 kalustoon. Tosiaan kun GSM-R alettiin käyttämään niin ongelmia oli kuuluvuudessa, yhteyspätki jne.
73 Jari de OH2EXE
73 Jari de OH2EXE