Tuli tuossa ihmeteltyä Tampere-Pirkkalan ja Helsinki-Vantaan kenttien radioliikennettä kuunnellessa, että miksi käytetty lähetelaji on edelleen AM?
Paljon uudempiakin systeemejä olisi, kuten vaikkapa SSB.
Sitten välähti nupissa jotta doppler-siirtymän takia! Koneethan kulkevat aika haipakkaa ilmassa....
Selitys, miksi ilmailuradioliikenne käyttää vielä AM
Selitys, miksi ilmailuradioliikenne käyttää vielä AM
73 de OH3QN *** FT-897 ja GAP Titan DX *** Echolink 196 615
Re: Selitys, miksi ilmailuradioliikenne käyttää vielä AM
Joo, kyllähän satellitteja työskennellessä SSB siirtyi jonkun verran, mutta ne kiitävät VÄHÄN suuremmalla nopeudella kuin vaikkapa yliäänikoneet. Ei doppler ole noissa nopeuksissa mitenkään haittaava tekijä.
Olen minä kuunnellut joskus Atlanttia ylittävää matkustajakonetta SSB:llä, enkä mitään siirtymää huomannut.
FM kävisi aivan hyvin ilmailuliikenteeseen. Vanhanaikaisuuden syy on luultavasti kalusto ja siirtymäkauden kustannukset.
Kaitsu
Olen minä kuunnellut joskus Atlanttia ylittävää matkustajakonetta SSB:llä, enkä mitään siirtymää huomannut.
FM kävisi aivan hyvin ilmailuliikenteeseen. Vanhanaikaisuuden syy on luultavasti kalusto ja siirtymäkauden kustannukset.
Kaitsu
Re: Selitys, miksi ilmailuradioliikenne käyttää vielä AM
Jaa-jaa.. ei se sitten olekaan dobbler se selitys.
Mutta tällaisen löysin; AM-modella voi kuunnella useita päällekkäisiä lähetyksiä esmes hätätilanteessa. FM-mode lähetteet taasen blokkaavat toisensa?
I ask my HAM friends at QRZ.com.This is what they said to: AM is used because it does NOT exhibit "capture effect" Capture effect is when two FM transmitters are transmitting on the same frequency, and if one of them is 3 or more db stronger that the other one, the stronger signal will capture it
CU de Jarmo, OH3QN
Mutta tällaisen löysin; AM-modella voi kuunnella useita päällekkäisiä lähetyksiä esmes hätätilanteessa. FM-mode lähetteet taasen blokkaavat toisensa?
I ask my HAM friends at QRZ.com.This is what they said to: AM is used because it does NOT exhibit "capture effect" Capture effect is when two FM transmitters are transmitting on the same frequency, and if one of them is 3 or more db stronger that the other one, the stronger signal will capture it
CU de Jarmo, OH3QN
73 de OH3QN *** FT-897 ja GAP Titan DX *** Echolink 196 615
Re: Selitys, miksi ilmailuradioliikenne käyttää vielä AM
Pakko hieman keulia tähän väliin, kun onnistuin tässä keväällä workkimaan "Miken", SP5EWX/AM, jonka kulkupelinä oli kusoillessa Boeing 747 n. 10 km korkeudessa Bandina oli 20m ja modena USB, joten kyllä sekin todistettavasti on mahdollista, hi! Doppleria en äkännyt edes etsiä, kun tuo hieman sivuun virittäminen on ssb:llä melkein enemmän sääntö kuin poikkeus. Mutta juu, aika olemattomaksihan tuo doppler jää laskemallakin.oh3we wrote: Olen minä kuunnellut joskus Atlanttia ylittävää matkustajakonetta SSB:llä, enkä mitään siirtymää huomannut.
Kaitsu
-Pete oh3hni