Selitys, miksi ilmailuradioliikenne käyttää vielä AM

SWL- DX- Utility- ym. kuunteluun liittyvä tarinointi laitteista ja taajuuksista
Avatar
Jarmo
Kerhon jäsen
Viestit: 25
Liittynyt: 15.12.2010 02:15
Kutsumerkki: OH3QN
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Selitys, miksi ilmailuradioliikenne käyttää vielä AM

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Tuli tuossa ihmeteltyä Tampere-Pirkkalan ja Helsinki-Vantaan kenttien radioliikennettä kuunnellessa, että miksi käytetty lähetelaji on edelleen AM?
Paljon uudempiakin systeemejä olisi, kuten vaikkapa SSB.

Sitten välähti nupissa jotta doppler-siirtymän takia! Koneethan kulkevat aika haipakkaa ilmassa....
73 de OH3QN *** FT-897 ja GAP Titan DX *** Echolink 196 615
Avatar
oh3we
Kerhon jäsen
Viestit: 27
Liittynyt: 15.12.2010 20:05
Kutsumerkki: OH3WE
Paikkakunta: Lahti

Re: Selitys, miksi ilmailuradioliikenne käyttää vielä AM

Viesti Kirjoittaja oh3we »

Joo, kyllähän satellitteja työskennellessä SSB siirtyi jonkun verran, mutta ne kiitävät VÄHÄN suuremmalla nopeudella kuin vaikkapa yliäänikoneet. Ei doppler ole noissa nopeuksissa mitenkään haittaava tekijä.
Olen minä kuunnellut joskus Atlanttia ylittävää matkustajakonetta SSB:llä, enkä mitään siirtymää huomannut.

FM kävisi aivan hyvin ilmailuliikenteeseen. Vanhanaikaisuuden syy on luultavasti kalusto ja siirtymäkauden kustannukset.

Kaitsu
Avatar
Jarmo
Kerhon jäsen
Viestit: 25
Liittynyt: 15.12.2010 02:15
Kutsumerkki: OH3QN
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Selitys, miksi ilmailuradioliikenne käyttää vielä AM

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Jaa-jaa.. ei se sitten olekaan dobbler se selitys.

Mutta tällaisen löysin; AM-modella voi kuunnella useita päällekkäisiä lähetyksiä esmes hätätilanteessa. FM-mode lähetteet taasen blokkaavat toisensa?


I ask my HAM friends at QRZ.com.This is what they said to: AM is used because it does NOT exhibit "capture effect" Capture effect is when two FM transmitters are transmitting on the same frequency, and if one of them is 3 or more db stronger that the other one, the stronger signal will capture it

CU de Jarmo, OH3QN
73 de OH3QN *** FT-897 ja GAP Titan DX *** Echolink 196 615
oh3hni
Kerhon jäsen
Viestit: 2
Liittynyt: 18.12.2010 08:41
Kutsumerkki: oh3hni

Re: Selitys, miksi ilmailuradioliikenne käyttää vielä AM

Viesti Kirjoittaja oh3hni »

oh3we kirjoitti: Olen minä kuunnellut joskus Atlanttia ylittävää matkustajakonetta SSB:llä, enkä mitään siirtymää huomannut.
Kaitsu
Pakko hieman keulia tähän väliin, kun onnistuin tässä keväällä workkimaan "Miken", SP5EWX/AM, jonka kulkupelinä oli kusoillessa Boeing 747 n. 10 km korkeudessa :D Bandina oli 20m ja modena USB, joten kyllä sekin todistettavasti on mahdollista, hi! Doppleria en äkännyt edes etsiä, kun tuo hieman sivuun virittäminen on ssb:llä melkein enemmän sääntö kuin poikkeus. Mutta juu, aika olemattomaksihan tuo doppler jää laskemallakin.
-Pete oh3hni
Vastaa Viestiin